reklama

Strýko Donald-dva, Clinton-dva, po boku

Taktiež z USA a taktiež podobne bohatý, nie kreslený, no vytvára podobne veľkú pozornosť a rozruch. Koho zastupuje a čo sú jeho názory, prečo nie alebo prečo áno. Ak nie, čo ponúka Hillary?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Funkčnosť techniky je jednoduché potvrdiť, správnosť predpovede počasia podobne. S jedlom je to podobne, i keď i muchotrávka môže byť sladká. Správnosť v remesle politky závisí, koho a ako zastupujete. Ako je to medzi Hillary Clinton a D. Trump v podnikateľskom prostredí. Kto s nimi sympatizuje, prečo?

Hilary zastupuje scénu prominencie, zahraničnej orientácie a svetového dosahu. Korporácie so zahraničnými záujmami, zahraničnou produkciou, vysokým domácim dosahom na spotrebnom hospodárstve a ich sofistikované dodávateľsko-odberateľské siete. Korporátne zvery, veľký biznis značného rozsahu a nová aristokracia zdieľa jej pohľad, respektíve, ona ich. Podporuje súčasné smerovanie, kde korporatizovanie spoločnosti prináša pre populáciu benefity - zamestnanosť, spotrebu, akciový rast, rast veľkých značiek a amerického mena, značného a silného po posledné dekády. Smer Canada, smer Mexiko, Čína, Guatemala... kamkoľvek, pokiaľ americky, tak správne. Zvlášť korporátne. V americkom zmysle slovo korporátne znamená viac, ako v Európe, kde mnoho politík je štátnych, americká korporácia je mocnejšia. S Hilary to pôjde podobne, ďalej. Pravdpodobne, no predpovede vravia za seba.

Strýko Donald je mierne kontroverzný, pohybuje sa niekde na hrane. Je posudzovaný za možného narušiteľa amerického podnikavého sa rozpínania a zahraničného podnikania, čo je mierne v kontraste so skutočnosťou, že rezidentmi jeho impéria nehnuteľností sú často práve podnikateľské subjekty zo zahraničia a jeho vlastné kancelárie sú zaplnené ľuďmi, aký možno práve často sympatizujú s Clinton.

Trump je taktiež poznačený miernou protekcionistickou značkou, návrhmi anti-sociálnych politík a posilňovaním populizmu, miesto skutočnej politiky. Na druhú stranu, ak by to myslel priamo populisticky, nesmeroval by proti posilneniu zdravotníctva bez priamych zásluh. Naopak mu ide o posilnenie zdravej, zažitej americkej hodnoty - staraj sa o seba sám. Na strane druhej, lobuje za zníženie korporátnej dane pre podnikateľov zhruba na úroveň 15 % - v kontexte ČR, Litvy, Estónska, UK a výnimkami plného Nemecka, je to podobne. Problém však je, že Európske krajiny ťažia mnoho z dane na spotrebu pohonných látok. Zdravá komparácia pre Európana ľahko nevyjde, zdravo však vyjde podobný, esenciálny problém rozdielnosti pomedzi priemernou korporátnou daňou a daňou jednotlivcov. Pre 50 top spoločností je priemerne 24 %, pre Apple, spoločnosť, aká môže za deň vykúpiť Grécko z dlhu, je 18 %. Oficiálna rate je 39 % - výnimky vládnu svetu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre pohľad Hillary a korporátnikov hrajú čísla, index S and P 500, ktorý vyjadruje hodnotnosť ocenenia amerických spoločností presahuje štandartnú úspešnosť. Od krízy 2009 sa im navrátilo 139 % hodnoty. 40 % predajov mnoha z týchto spoločností smeruje za hranice. A darí sa im proti nám Európanom. Že značky nesympatizujú so značkou Trump naznačuje aj ich odrezanie finančnej podpory republikánskeho kampu. Na ich miesto tak nastúpili mená lokálneho biznisu, ktorým ide o posilnenie domáceho podnikateľského prostredia. Musíme to, respektíve môžeme vnímať ako súboj, príkladom na Slovensku, našich vlastných podnikateľov so zahraničnými obchodnými reťazcami v sektore maloobchodu, veľkoobchodu alebo príkladom ... mierne som prišiel o príklady, takmer všetko na Slovensku je zahraničné a už trávim rok a pol v zahraničí - príklady nájdete vlastné.

Korporácie ďalej úspešne vytvorili koncentráciu, aká sa už pár dekád nevidela. Dve tretiny odvetví hospodárstva sú koncentrovanejšie, ako pred rokom 1990. Ak počujete slovko akvizícia, fúzia, to je to čím sa myslí. Ak počujete, že FaceBook a Google nakupuje, AIG sa spojuje - presne o toto ide. Problém? No, závisí kde. Závisí kto sú vlastníci akcií, ak opäť korporácie a nie štát, mierny problém, vedie to ku koncetrácii moci a náročnosti na vstupu do odvetví. To evidentne je zťažené, to je najnáročnejšie od roku 1970.

Ak sa ďalej pýtame, kam prezidentské voľby presahujú, jedná sa tu o skratku TTIP. Tá je mierne, mierne silno naklonená pre prospech USA, ich intelektuálne vlastníctvo (oblasť na štúdium rovné titulu z univerzity, prepáčte za prostosť). Zaostrite somnou na jeden príklad. Európa je koncetrovaná omnoho menej, korporácia pre nás znamená pomenej, úžasnosť je v lokálnom podnikaní. Ak prijde k spojeniu hospodárstiev a znížení zdravých bariér trhov medzi USA a EU, korporácie USA budú dominovať a ich pôsobnosť bude takmer neobmedzená, čo myslíte, prijde do Európy? Kto žil na Slovensku pozorným životom v rokoch devädesiatych a nechal oči otvorené, povie jasné = západné peniaze nás kúpili. Kto myslíte, že môže kúpiť Európu? Zastavme však diskusiu, ktorá je potenciálom pre konšpiračné teórie, to je jedno z posledného, kam chcem pozornosť smerovať. Dôležité je vnímať aspekt, že presilené korporačné sféry podnikania nemôžu byť zdravé pre ako domáci trh v Amerike, nakoľko zdravé a vlastné podnikanie je jedno z najviac naplňujúcich oblastí a po druhé, príliš posilnená domáca pozícia vytvára nebezpečie pre zdravosť hospodárstiev v zahraničí. Niektoré protekcionistické poučky prosto nie sú plno misu. Južná Kórea ich taktiež aplikovala a s benefitom. Každá teória má istú správnosť, ide o podanie a súhru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama



 

Peter Ondrovič

Peter Ondrovič

Bloger 
  • Počet článkov:  53
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Študent, vášnivý čitateľ, aký taký bussiness man.Pobývajúci vo Fínsku, blázon do computer science a financií. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu